تحقیق سرمايه فكري و توسعه شايسته سالاري در سازمانها

دسته بندي : مدیریت » سایر گرایش های مدیریت
دانلود تحقیق با موضوع سرمايه فكري و توسعه شايسته سالاري در سازمانها،
در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
سرمايه فكري شايستگان
توسعه شايسته سالاري در سازمانها
شايسته سالاري كه به مفهوم به كارگماري مناسب ترين افراد در متناسب ترين جايگاه ها در يك سازمان بيان مي شود، در سازمانهاي رشديافته و يا در حال رشد بسيار بااهميت و در ميان مديران اين اهميت بيشتر است.
دستيــابي به چنين امر مهم نيـاز به برنامـــه ريزي راهبردي در سازمانها و توجه عميق به تغييرات داخلي و محيطي دارد، اين ميان بخش سياستگزار جامعه يعني دولت لازم است براي تحقق شايسته سالاري، آن را طي فرايندهاي فرعي شايسته خواهي در سطح جامعه و سازمانها و در عمل شايسته شناسي، شايسته پروري، شايسته گماري و شايسته داري را توسط مديران و متوليان بخش نيروي انساني، پياده نمايد.
نزديك به سه دهه است كه براهميت و ارزش نيروي انساني به عنوان ارزشمندترين سرمايه ها در سطح سازمانها تاكيد مي شود و امروز مديران منابع انساني براين باورند كه انتخاب و انتصاب افراد شايسته متناسب با جايگاه شغلي، اين ارزشمندي را نمايان ساخته است.
پژوهشهاي اخير در مباحث منابع انساني به اين نتيجه رسيده اند كه آنچه در عمق فرايند جذب نگهداشت و پرورش منابع انساني نهفته است، انتخاب و انتصابي است كه مبتني بر شايستگي مي باشد. اگرچه توجه به شايستگي كاركنان، قدمتي ديرينه دارد، اما از عمر عنايت علمي به شايستگي در كار و سازمان بيش از چند دهه نمي گذرد.
در همين راستا وبه منظور بررسي و مطالعه چگونگي توسعه شايسته سالاري در سازمانها، نخستين همايش ملي توسعه شايسته سالاري از سوي گروه روانشناسي صنعتي و سازماني جهاد دانشگاهي دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد. در ادامه چكيده اي از برخي مقالات مطرح شده در اين همايش را مي خوانيم.
در پايان اين گزارش آدرس اينترنتي هريك از مقالات جهت دستيابي به اصل مقاله آمده است.
شايستگي ها در مديريت
خانم دكتر زينت اثباتي، عضو هيات علمي جهاددانشگاهي واحد تهران در مقاله ارايه شده خود به شايستگي ها در مديريت و رهبري و بومي سازي آن اشاره داشتند. در بخشي از مقاله ايشان مي خوانيم:
در هزاره سوم ميلادي و در دنياي پرتلاطم كسب و كار كنوني، سازمانها در تلاش و رقابـت اند تا شايسته ترين مديران را، به عنوان يك مزيت رقابتي، شناسايي، جذب و حفظ كنند. شايستگي مجموعه ويژگي هايي است كه در عملكرد شغلي موفق و نيل به هدفهاي سازماني سهيم است. اين شايستگي ها شامل دانش، مهارتها، توانايي ها به اضافه ويژگيهايي نظير ارزشها، انگيزش، نوآوريها و كنترل خود مي شوند.
گرچه رد پاي شايستگي را مي توان در روم باستان و در متون فلسفي افلاطون يافت، اما در فراز و نشيب تاريخ به تدريج مفاهيم شايستگـي ها به عرصه علم مديريت راه يافت و در نقطه اي كه به سبب فناوري اطلاعات عوامل سخت در سازمانهاي مختلف از گردونه رقابت فاصله مي گرفت، تمركز بر ارزشمندي سرمايه هاي نرم منابع انساني جلوه بيشتري يافت.
فهرست شايستگي ها در هر سازماني و به تبع آن در هر فرهنگي داراي فصلهاي مشتركي است، و در عين حال متناسب با فرهنگ سازماني و بومي مي تواند رنگ تازه اي به خود بگيرد. باتوجه به آن كه عامل فرهنگ را در سازمانها نمي توان ناديده انگاشت، در نتيجه براي استقرار نظام شايسته سالاري و تعبيه نظامي براي سنجش و ارزيابي شايستگان لازم است در تدوين فهرست و شاخص هاي شايستگان به عوامل فرهنگي و بومي توجه شود...
دسته بندی: مدیریت » سایر گرایش های مدیریت

تعداد مشاهده: 5161 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:12 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.