تحقیق سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازماني

دسته بندي : مدیریت » سایر گرایش های مدیریت
دانلود تحقیق با موضوع سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازماني،
در قالب word و در 17 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
تاريخچه سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازماني (ERP)
در اواخر دهه 70 ميلادي مفهوم برنامه ريزي مواد موردنياز (MRP)  معرفي و توسط IBM پياده سازي و توسعه پيدا كرد . مهمترين مشكل اين سيستم ها امكانات سخت‌افزاري و نرم افزاري گران قيمتي بود كه بعضاً در مراكز دانشگاهي و يا نظامي مستقر بودند .
سازمانها در استقرار MRP با مشكلات زيادي مواجه بودند . از طرف ديگر اين سيستم ارتباط بين توليد و استراتژي هاي رقابتي سازمان را چندان مدنظر قرار نمي داد و ظرفيت هاي توليدي سازمان در اين سيستم لحاظ نمي شد .
بين سالهاي 1980 و 1990 ميلادي با توسعه و گسترش برنامه ريزي مواد موردنياز ،‌ مفهوم برنامه ريزي منابع توليد 2 (MRPII)  ارائه گرديد . در اوليل همين دهه نيز سيستم برنامه ريزي توزيع (DRP)  كه مستقل از MRPII عمل مي كردند وارد اين سيستم شده و عملاً مشكل عدم ارتباط اين دو سيستم با يكديگر مرتفع گرديد .
پس از بكارگيري MRPII و گسترش آن در تمام عرصه هاي توليدي ،‌خدماتي ،‌تجاري، توزيعي و غيره و همچنين اضافه نمودن سيستم هاي پشتيبان تصميم به آنها ، سيستم ERP ارائه شد . با ظهور ERP در حوزه توليد ، تمامي سيستم هاي توليدي تحت پوشش قرار گرفتند . بخش ها ، فرايندها و وظايف مختلف از جمله كنترل كيفيت ، نگهداري و تعميرات ، حسابداري و مالي به سيستم هاي توليدي متصل شده و ERP به عنوان حدفاصل سيستم هاي مديريت زنجيره تأمين (SCM)  و مديريت ارتباط با مشتري (CRM)  مطرح گرديد . اين سيستم بيش از آنكه عنوان جديدي براي MRPII باشد ، به عنوان سطح بعدي در سطوح تكاملي سيستم هاي كامپيوتري طراحي شده براي پشتيباني از عمليات سازمان مطرح است .
با گسترش اينترنت ، فناوري ERP منطبق با محيط اينترنت ارائه گرديد و در نتيجه EDI و ERP با يكديگر پيوند خوردند و اينترنت به عنوان جزيي تفكيك ناپذير از ERP محسوب و تحت وب توسعه يافت . همچنين فناوري چندلايه اي در معماري سيستم اطلاعاتي در محيط اينترنت در نظر گرفته شد .
قابل ذكر است كه در سال 1998 بيش از 20.000 سازمان در سراسر جهان مبلغي افزون بر 17 ميليارد دلار در زمينه ERP سرمايه گذاري نموده اند كه اين رقم در سال‌هاي بعد همواره 30 تا 50 درصد رشد داشته و در سال 2003 به رقمي نزديك به 100 ميليارد دلار رسيده است .
هزينه نگهداري و به روزرساني سيستم هاي پياده سازي شده در سال 2000 به رقمي حدود 5/21 ميليارد دلار بالغ شده كه نرخ رشدي برابر 1/13% نسبت به سال 1999 داشته است [Broatch , 2001] . ضمناً طبق بررسي هاي صورت گرفته در حال حاضر بيش از 70% از 1000 شركت طراز اول جهان از ديد مجله Fortune ، سيستم هاي ERP را با موفقيت پياده نموده و يا در حال پياده سازي آن هستند [Kraft , 2001].

معرفي سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازماني (ERP)
رشد غيرقابل پيش بيني فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه هاي گذشته كه با تكيه بر توسعه صنايع مختلفي از جمله الكترونيك ، كامپيوتر و مخابرات صورت گرفته بر جنبه هاي مختلف عملكرد سازمان ها تأثيرات شگرفي داشته است . همزمان با اين تغييرات ، محيط فعاليت سازمان هاي مختلف پيچيده تر شده و به همين جهت نياز به سيستم هاي مختلفي كه بتواند ارتباط بهتري بين اجزاي مختلف سازماني برقرار كرده و جريان اطلاعات را در بين آنها تسهيل كند ، افزايش چشمگيري يافته است . اين سيستم ها كه در مجموع به سيستم هاي سازمان Enterprise Systems (ES) معروف هستند ، زمينه اي فراهم آورده اند كه مديران بتوانند در تصميم گيري هاي مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمايند ....
دسته بندی: مدیریت » سایر گرایش های مدیریت

تعداد مشاهده: 5142 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 17 صفحه، قابل ویرایش.